اول مارس 2024 - افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با افزایش خطر سکته مغزی و نتایج بدتر پس از وقوع آن مواجه هستند. اکنون، محققان موسسه کارولینسکا نشان داده‌اند که نتیجه ی سکته مغزی در موش‌های مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 که با داروهای رایج دیابتی "مهارکننده‌هایSGLT-2 " درمان شده‌اند، به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

نتایج این تحقیق در ژورنال Cardiovascular Diabetology منتشر شده است و ممکن است برای دستیابی به نتایج بالینی بهتر در توانبخشی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بعد از سکته مغزی کاربرد داشته باشد.

پیش بینی می شود تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان در سال 2045 به طور چشمگیری به 700 میلیون افزایش یابد. سکته مغزی یکی از عوارض عمده در افراد مبتلا به دیابت است که در مرحله توانبخشی نیز پیش آگهی بدتری دارند.

مهارکننده های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT-2) دسته ای از داروهای خوراکی هستند که قند خون را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهند. همچنین نشان داده شده است که این درمان‌ها خطر قلبی عروقی را کاهش می‌دهند، اما تاثیر آنها بر ریکاوری بیماران پس از سکته مشخص نبود.

محققان موسسه Karolinska نشان دادند که اگر مهارکننده‌های SGLT-2 پس از سکته مغزی به موش‌های دیابتی داده شود، ریکاوری عملکردی آنها بسیار بهبود می‌یابد.

دکتر الن ورکالسترن، نویسنده ی اول این مقاله، محقق فوق دکتری در بخش علوم و آموزش بالینی، Södersjukhuset، در موسسهKarolinska ، گفت: این نشان می دهد که افراد دیابتی که از سکته مغزی رنج می برند، می توانند پیش آگهی منفی خود را در صورت درمان با مهارکننده های SGLT-2 بهبود بخشند.

اکنون محققان قصد دارند تا ارتباط بالقوه ی بین درمان های مختلف دیابت و پیامد سکته مغزی را در مطالعات بالینی ثبت شده در پایگاه داده ها، مطالعه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-common-anti-diabetic-drug-potential.html